Gå videre til hovedindholdet

Besøg fra nygade børnehave - Pandebrød og marmelade med brandenæller.

Så fik vi gennemført vores forløb omkring brændenælder da Nygade Børnehave var på besøg på Campus.

Vi startede ud med at hilse pænt goddag på alle børn, hvor efter vi fik tildelt en gruppe med 3 børn, 2 piger og 1 dreng. Vi startede ud med en navneleg og kort snak omkring brændenælder imens vi gik ned til parkeringspladsen hvor vi skulle finde dem. Vi snakkede om brændenældernes egenskaber på godt og ondt og ens for alle børn var at deres viden gik på at det brænder. Vi viste dem hvordan man kan tage fat i brændenælder uden at brænde sig. Alle børn var med og nysgerrige på dette og alle havde også fat i brændenælderne mere eller mindre uden at brænde sig. Vi fik samlet en god stak sammen og gik derefter tilbage til vores "base" hvor vi kiggede lidt på dem igennem et lup og havde en dialog ved hjælp at produktive spørgsmål såsom: Kan i mærke om det brænder? Hvad kan i se? osv. Vi kom også til at stille lukkede spørgsmåpl som de kun kunne svarer ja og nej til hvilket gjorde det merkant sværer for os da vi bl.a. spurgte om de ville være med? om de havde lyst til dit og dat? osv.
Derefter gik vi igang med at klippe brændenældeblade i mindre stykker ned i noget vand hvor vi fik dem vasket. Vi blandede bladene sammen med dejen og jordbær.
Brødene lavede vi på pandekagepander og marmeladen lavede på trangia. 

                                                                Færdige boller

                                                                         Der røres i dejen

                                                     Vi maser vand ud af brændenælderne

                                                            Her bager vi bollerne på pander

                                                            Vi nærstuderer planterne

Færdig mamelade

                                                                       Færdige boller

Vi prøver også at male mel
                                                                
                                                            Der nydes med stort velbehag

                                                     Ida og Pige forbereder til marmeladen

                                  Det færdige resultat - Marmelade med jordbær og brændenælder

Her bager vi brødene på bålet

                                                 Her er vi på vej ned og samle brændenælder

                                                  Vi klipper bladene til boller og marmelade





Kommentarer

  1. Hejsa - super fint med en opsamling på udefestivalen mens den er i frisk erindring :-) Gode fotos til dokumentation. Hvordan gik det med de tre faser (Bent Leicht-Madsen - naturoplevelse)?
    Jeg har også lavet en opsamling på udefestivalen - se her: https://natur-miljoe-udeliv.blogspot.com/2020/07/udefestival-sommer-2020.html.
    God sommer!

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Afrikanske kæmpesnegle

  Vi havde efter lidt besvær fundet tre fine afrikanske snegle, som blev sendt med posten. De ankom d. 11/08 hjemme hos Katrine, og kom ud i deres terrarium dagen efter.  De tre snegle kom i tre forskellige plastikkasser, for at beskytte dem under transporten.  Vi havde startet med at finde sten fra ude området og fra vores biotop, men efter nærmere læsning omkring sneglene, mente vi at risikoen for at de vil falde ned og derved slå deres hus, var for stor. Derfor valgte vi at tage stenene op igen. De vi havde sat dem ned terraritet fugtede vi sneglene og jorden med en forstøver, der indeholdte postevand. Vi fik udover æblet også givet den rester fra gulerødder og ærter fra vores plantehold. Den afrikanske kæmpesnegl er en af verdens største snegle. Sneglehuset måler op til 20 cm i længden og beskytter sneglens bløde krop. Den afrikanske kæmpesnegl er et nattedyr og vil derfor, som oftest komme frem fra sit skjul når det bliver mørkt. Sneglehuset hjælper også sneglen til ...

Dyreholdopgave - Opgave A

Ud fra litteraturen vi har læst til denne undervisning, er det tydeligt at børnenes form for læring er blevet anderledes. Læring kan i dag mere komme igennem en IPAD, frem for at komme udenfor i naturen. Derfor vil det være oplagt for os i denne opgave, at bruge hænderne mere end internettet. Læring sker ved at være i samspil med andre.  Uge 26 OPGAVE A Mål for dyreholdet 1. Vælg en bruger/borgergruppe: I studiegruppen har vi aftalt, at have en målgruppe som er indenfor SFP. Helt specifikt 3 klasse. Hvilke behov skal / kan et dyrehold tilgodese? Inddrag den læste litteratur. 2. Hvilke mål er der for bruger/borger gruppens læringsudbytte? Akkumuleret og assimileret viden omkring det valgte dyrehold(Piaget). Fange deres interesse, skabe en meningsfuldhed omkring hold af dyr. Skabe positive oplevelser, både små som store, der vil rykke på længere sigt. For at have et fundament for en senere forståelse for naturen, samt handlekompetencer i naturen skal...