Vi er i fuld gang med at planlægge udefestival for en lokal børnehave ved navn, Nygade Børnehave. Der kommer omkring 20 børn, der skal fordeles ud på de 6 aktiviteter, som holdet skal stå for. De er undervejs et skift, så børnene når to aktiviteter, det vil sige, at børnene er en time ved hver aktivitet.
Tidsplanen for 24/06
8.15-9.50 forberedning
10-12 2 grupper af 3-4 børn. 2x1 time
12-14 Oprydning og evaluering
Vi har valgt, at lave boller med brændenælder i, som skal laves over bål på en pande. Hertil laver vi rabarber og brændenælde marmelade.
Sammenhæng
|
Vi vil formidle en øget forståelse for hvad vi har i naturen og hvad det kan bruges til i fx madlavning.
|
Mål
|
Vores mål er at vi ønsker børnene skal se andre muligheder i brændenælder end bare det at de brænder.
Vi vil gerne give børnene nogle relevante fagbegreber i forhold til brændenælden. Fx takker, blade, stilk, farve, brænder osv.
Vi vil bistå deres dialog med produktive spørgsmål og autentiske spørgsmål.
Vil vil fordre deres nysgerrighed ved at give dem redskaber som fx loop.
Vi vil snakke om hvordan man håndterer brændenælder uden at man brænder sig.
En af vores mål er at få skabt et læringsrum, der fordrer aktiv deltagelse.
Vi vil sætte fokus på naturoplevelsens faser af Fisher & Madsen(Natur og miljø i pædagogisk praksis s. 60-62)
opdagelsesfasen.
Undersøgelsesfasen.
Refleksionsfasen.
|
Tegn
|
Vi ønsker at se på tegn på:
De er åbne for at prøve at arbejde med brændenælder
At de er nysgerrige på at smage på boller med brændenælder i
At de har en intentionel aktiv deltagelse, og dermed et grundlag for læring (Merleau Ponty).
Vi ønsker at se tegne på at børnene når alle 3 faser igennem.
|
Tiltag
|
Inden børnene kommer, har vi sørget for at bålet er igang, at ingrediensere er klar og at vi i gruppen hver har styr på vores stationer, dvs. styr på opskrifter osv.
Når børnene kommer tager vi imod dem og laver en hurtig navnerunde, hvor vi med en bold kaster til hinanden. Bagefter introducerer vi til de 2 stationer. Vi går efterfølgende ud i krattet ved parkeringspladsen og begynder at lede efter brændenælder og plukker et par vi skal have med tilbage. Vi vil undersøge brændenælderne ved hjælp at loop og dialog. Når vi er færdige med hhv. Marmelade og boller, spiser vi sammen, hvor vi vil evaluerer sammen med børnene.
Bål: Ida og Lotte
Tænde op i god tid
Sørge for brænde
lighter/tændstikker
tændbriketter
bålfad.
evt parasoller
Pandeboller (fladbrød): Nikolaj & Lotte
Rabarber og brændenælde marmelade: Katrine & Ida
Bold til navneleg: Alle
Sprit til Trangia
Vand til at drikke
Vand til at vaske urter
Handsker til at plukke brændenælder
|
Evaluering
|
Vi vil stille børnene 4 Autentiske spørgsmål (Olga Dysthe - det flerstemmige klasserum) når vi sidder og spiser. Bagefter vil vi tage svarene op og give dem høj værdi.
Hvordan synes i det var at lave pandebrød?
Kunne i smage brændenælderne?
Hvordan synes i de smagte?
Hvad syntes i var sjovest?
Vi vil i gruppen evaluerer på om vi lykkedes med at børnene kom alle 3 faser igennem. Og hvor blev dette tydeligt.
|
Kommentarer
Send en kommentar