Gå videre til hovedindholdet

Forberedning til udefestival for børnehave


Vi er i fuld gang med at planlægge udefestival for en lokal børnehave ved navn, Nygade Børnehave. Der kommer omkring 20 børn, der skal fordeles ud på de 6 aktiviteter, som holdet skal stå for. De er undervejs et skift, så børnene når to aktiviteter, det vil sige, at børnene er en time ved hver aktivitet.

Tidsplanen for 24/06
8.15-9.50 forberedning
10-12 2 grupper af 3-4 børn. 2x1 time
12-14 Oprydning og evaluering

Vi har valgt, at lave boller med brændenælder i, som skal laves over bål på en pande. Hertil laver vi rabarber og brændenælde marmelade.



Sammenhæng
Vi vil formidle en øget forståelse for hvad vi har i naturen og hvad det kan bruges til i fx madlavning.
Mål

Vores mål er at vi ønsker børnene skal se andre muligheder i brændenælder end bare det at de brænder.
  • Vi vil gerne give børnene nogle relevante fagbegreber i forhold til brændenælden. Fx takker, blade, stilk, farve, brænder osv.
  • Vi vil bistå deres dialog med produktive spørgsmål og autentiske spørgsmål.
  • Vil vil fordre deres nysgerrighed ved at give dem redskaber som fx loop.
  • Vi vil snakke om hvordan man håndterer brændenælder uden at man brænder sig.
En af vores mål er at få skabt et læringsrum, der fordrer aktiv deltagelse.
Vi vil sætte fokus på naturoplevelsens faser af Fisher & Madsen(Natur og miljø i pædagogisk praksis s. 60-62)
  • opdagelsesfasen.
  • Undersøgelsesfasen.
  • Refleksionsfasen.
Tegn
Vi ønsker at se på tegn på:
  • De er åbne for at prøve at arbejde med brændenælder
  • At de er nysgerrige på at smage på boller med brændenælder i
  • At de har en intentionel aktiv deltagelse, og dermed et grundlag for læring (Merleau Ponty).
  • Vi ønsker at se tegne på at børnene når alle 3 faser igennem.
Tiltag
Inden børnene kommer, har vi sørget for at bålet er igang, at ingrediensere er klar og at vi i gruppen hver har styr på vores stationer, dvs. styr på opskrifter osv.

Når børnene kommer tager vi imod dem og laver en hurtig navnerunde, hvor vi med en bold kaster til hinanden. Bagefter introducerer vi til de 2 stationer. Vi går efterfølgende ud i krattet ved parkeringspladsen og begynder at lede efter brændenælder og plukker et par vi skal have med tilbage. Vi vil undersøge brændenælderne ved hjælp at loop og dialog. Når vi er færdige med hhv. Marmelade og boller, spiser vi sammen, hvor vi vil evaluerer sammen med børnene.

Bål: Ida og Lotte
  • Tænde op i god tid
  • Sørge for brænde
  • lighter/tændstikker
  • tændbriketter
  • bålfad.
  • evt parasoller
Pandeboller (fladbrød): Nikolaj & Lotte
  • Finde kerner og male dem og sørge for der er nok til 2 grupper af ca. 4-5 børn i hver.
  • gær
  • Sukker
  • salt
  • olie
  • alm. mel
  • Pandekagepander
  • brændenælder
  • evt

Rabarber og brændenælde marmelade: Katrine & Ida
  • Rabarber
  • Brændenælder
  • sukker
  • vand
  • Trangia
  • grydeske
  • sprit/gas
  • evt. samle nogle smørblomster
Bold til navneleg: Alle 
Sprit til Trangia
Vand til at drikke
Vand til at vaske urter
Handsker til at plukke brændenælder
Evaluering
Vi vil stille børnene 4 Autentiske spørgsmål (Olga Dysthe - det flerstemmige klasserum) når vi sidder og spiser. Bagefter vil vi tage svarene op og give dem høj værdi.
  • Hvordan synes i det var at lave pandebrød?
  • Kunne i smage brændenælderne?
  • Hvordan synes i de smagte?
  • Hvad syntes i var sjovest?

Vi vil i gruppen evaluerer på om vi lykkedes med at børnene kom alle 3 faser igennem. Og hvor blev dette tydeligt.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Afrikanske kæmpesnegle

  Vi havde efter lidt besvær fundet tre fine afrikanske snegle, som blev sendt med posten. De ankom d. 11/08 hjemme hos Katrine, og kom ud i deres terrarium dagen efter.  De tre snegle kom i tre forskellige plastikkasser, for at beskytte dem under transporten.  Vi havde startet med at finde sten fra ude området og fra vores biotop, men efter nærmere læsning omkring sneglene, mente vi at risikoen for at de vil falde ned og derved slå deres hus, var for stor. Derfor valgte vi at tage stenene op igen. De vi havde sat dem ned terraritet fugtede vi sneglene og jorden med en forstøver, der indeholdte postevand. Vi fik udover æblet også givet den rester fra gulerødder og ærter fra vores plantehold. Den afrikanske kæmpesnegl er en af verdens største snegle. Sneglehuset måler op til 20 cm i længden og beskytter sneglens bløde krop. Den afrikanske kæmpesnegl er et nattedyr og vil derfor, som oftest komme frem fra sit skjul når det bliver mørkt. Sneglehuset hjælper også sneglen til ...

Besøg fra nygade børnehave - Pandebrød og marmelade med brandenæller.

Så fik vi gennemført vores forløb omkring brændenælder da Nygade Børnehave var på besøg på Campus. Vi startede ud med at hilse pænt goddag på alle børn, hvor efter vi fik tildelt en gruppe med 3 børn, 2 piger og 1 dreng. Vi startede ud med en navneleg og kort snak omkring brændenælder imens vi gik ned til parkeringspladsen hvor vi skulle finde dem. Vi snakkede om brændenældernes egenskaber på godt og ondt og ens for alle børn var at deres viden gik på at det brænder. Vi viste dem hvordan man kan tage fat i brændenælder uden at brænde sig. Alle børn var med og nysgerrige på dette og alle havde også fat i brændenælderne mere eller mindre uden at brænde sig. Vi fik samlet en god stak sammen og gik derefter tilbage til vores "base" hvor vi kiggede lidt på dem igennem et lup og havde en dialog ved hjælp at produktive spørgsmål såsom: Kan i mærke om det brænder? Hvad kan i se? osv. Vi kom også til at stille lukkede spørgsmåpl som de kun kunne svarer ja og nej til hvilket gjorde det...

Dyreholdopgave - Opgave A

Ud fra litteraturen vi har læst til denne undervisning, er det tydeligt at børnenes form for læring er blevet anderledes. Læring kan i dag mere komme igennem en IPAD, frem for at komme udenfor i naturen. Derfor vil det være oplagt for os i denne opgave, at bruge hænderne mere end internettet. Læring sker ved at være i samspil med andre.  Uge 26 OPGAVE A Mål for dyreholdet 1. Vælg en bruger/borgergruppe: I studiegruppen har vi aftalt, at have en målgruppe som er indenfor SFP. Helt specifikt 3 klasse. Hvilke behov skal / kan et dyrehold tilgodese? Inddrag den læste litteratur. 2. Hvilke mål er der for bruger/borger gruppens læringsudbytte? Akkumuleret og assimileret viden omkring det valgte dyrehold(Piaget). Fange deres interesse, skabe en meningsfuldhed omkring hold af dyr. Skabe positive oplevelser, både små som store, der vil rykke på længere sigt. For at have et fundament for en senere forståelse for naturen, samt handlekompetencer i naturen skal...