Gå videre til hovedindholdet

Forberedning til udefestival for børnehave


Vi er i fuld gang med at planlægge udefestival for en lokal børnehave ved navn, Nygade Børnehave. Der kommer omkring 20 børn, der skal fordeles ud på de 6 aktiviteter, som holdet skal stå for. De er undervejs et skift, så børnene når to aktiviteter, det vil sige, at børnene er en time ved hver aktivitet.

Tidsplanen for 24/06
8.15-9.50 forberedning
10-12 2 grupper af 3-4 børn. 2x1 time
12-14 Oprydning og evaluering

Vi har valgt, at lave boller med brændenælder i, som skal laves over bål på en pande. Hertil laver vi rabarber og brændenælde marmelade.



Sammenhæng
Vi vil formidle en øget forståelse for hvad vi har i naturen og hvad det kan bruges til i fx madlavning.
Mål

Vores mål er at vi ønsker børnene skal se andre muligheder i brændenælder end bare det at de brænder.
  • Vi vil gerne give børnene nogle relevante fagbegreber i forhold til brændenælden. Fx takker, blade, stilk, farve, brænder osv.
  • Vi vil bistå deres dialog med produktive spørgsmål og autentiske spørgsmål.
  • Vil vil fordre deres nysgerrighed ved at give dem redskaber som fx loop.
  • Vi vil snakke om hvordan man håndterer brændenælder uden at man brænder sig.
En af vores mål er at få skabt et læringsrum, der fordrer aktiv deltagelse.
Vi vil sætte fokus på naturoplevelsens faser af Fisher & Madsen(Natur og miljø i pædagogisk praksis s. 60-62)
  • opdagelsesfasen.
  • Undersøgelsesfasen.
  • Refleksionsfasen.
Tegn
Vi ønsker at se på tegn på:
  • De er åbne for at prøve at arbejde med brændenælder
  • At de er nysgerrige på at smage på boller med brændenælder i
  • At de har en intentionel aktiv deltagelse, og dermed et grundlag for læring (Merleau Ponty).
  • Vi ønsker at se tegne på at børnene når alle 3 faser igennem.
Tiltag
Inden børnene kommer, har vi sørget for at bålet er igang, at ingrediensere er klar og at vi i gruppen hver har styr på vores stationer, dvs. styr på opskrifter osv.

Når børnene kommer tager vi imod dem og laver en hurtig navnerunde, hvor vi med en bold kaster til hinanden. Bagefter introducerer vi til de 2 stationer. Vi går efterfølgende ud i krattet ved parkeringspladsen og begynder at lede efter brændenælder og plukker et par vi skal have med tilbage. Vi vil undersøge brændenælderne ved hjælp at loop og dialog. Når vi er færdige med hhv. Marmelade og boller, spiser vi sammen, hvor vi vil evaluerer sammen med børnene.

Bål: Ida og Lotte
  • Tænde op i god tid
  • Sørge for brænde
  • lighter/tændstikker
  • tændbriketter
  • bålfad.
  • evt parasoller
Pandeboller (fladbrød): Nikolaj & Lotte
  • Finde kerner og male dem og sørge for der er nok til 2 grupper af ca. 4-5 børn i hver.
  • gær
  • Sukker
  • salt
  • olie
  • alm. mel
  • Pandekagepander
  • brændenælder
  • evt

Rabarber og brændenælde marmelade: Katrine & Ida
  • Rabarber
  • Brændenælder
  • sukker
  • vand
  • Trangia
  • grydeske
  • sprit/gas
  • evt. samle nogle smørblomster
Bold til navneleg: Alle 
Sprit til Trangia
Vand til at drikke
Vand til at vaske urter
Handsker til at plukke brændenælder
Evaluering
Vi vil stille børnene 4 Autentiske spørgsmål (Olga Dysthe - det flerstemmige klasserum) når vi sidder og spiser. Bagefter vil vi tage svarene op og give dem høj værdi.
  • Hvordan synes i det var at lave pandebrød?
  • Kunne i smage brændenælderne?
  • Hvordan synes i de smagte?
  • Hvad syntes i var sjovest?

Vi vil i gruppen evaluerer på om vi lykkedes med at børnene kom alle 3 faser igennem. Og hvor blev dette tydeligt.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Opstart på mini økosystem

  Under vores forløb med afprøvning af installationer til øgning af biodievristeten, begyndte vi også at lave et mini økosystem indeni en vinballon. Vinballonen havde førhen blevet brugt til samme formål, men er gået til. Derfor valgte vi at ligge en lag muldjord hen over, da vinballonen indeholder de rette elementer til at kunne lave cyklussen af H2O.  Jorden blev tilføjet via en rullet avis, hvor jorden blev tilføjet ovenfra. Ida(underviser) havde få stueplanter med, hvor vi brugte to med gode rødder. De blev gravet ned i muldjorden med en gaffel, som var spændt fast til en gren. Katrine vil forsøge at fine et skud fra en pilea, og få plantet ned til de to nuværende planter. Formålet med dette økosystem er at observere den cyklus af H2O, men også fotosyntesen.  Dette kan observeres ved at se udviklingen hos planterne. Der skal være en balance mellem planterne og nedbryderne (bakterierene). Det er et konkret eksempel på, hvordan H2O, O2, C2O og næringssalte bevæger sig i et lukket sys

Biodiversitet og enspænder bier

 Enspænder bi hotel Vi har i vores gruppe - for at øge biodiversiteten en smule her på Campus - valgt at bygge et bi hotel til enspænderbier. En spænder bi er en bi som ikke lever i kolonier som vi kender det fra bikuber og bistader. De kommer ud af deres redeskjul om foråret, for at lade sig befrugte og så søger mod snævre gange for at lægge deres æg. Bierne er ret intelligente, forstået på den måde, at de lægger de æg som klækker sidst, som de første og som også er dem som vil komme til at ligge inderst.  Hvordan kan en bi så være med til at øge biodiversiteten? Bierne indgår som en del af økosystemet hvor de bl.a. er med til at bestøve blomster og planter når de er ude og søge efter nektar.  Bierne udgør også et fødegrundlag i sig selv for fx. fugle Bierne er i sig selv en del af biodiversiteten og er ved sin tilstedeværelse med til at øge mangfoldigheden. Vi har igennem konstruktionen fået os noget katalog viden og kropsligviden både i forbindelse med bierne men også med konstrukti

Sommerfugle fælder

For at undersøge vores biotops  besøg af sommerfugle valgte vi at sætte sommerfuglefælder op. Vi fandt en opskrift i De små dyrs verden om ses herunder(Sunesen, Jacob. 2013. s. 15).   Vi valgte at putte rød frugtfarve i vattet, for at få dem til at ligne en blomst mest muligt. I væsken blev der blandet flormelis, honning og lunken vand sammen, hvor vattet blev tilføjet i. For holde på væsken og vattet brugte vi små plastik glas, hvor vi borede huller i, for at kunne hænge dem op. Vi tog glassene med sammen med vore sukkerblanding med ud til vores biotop, for at hænge fælderne op forskellige steder på biotopets strækning. Vi fik bundet røde snore i vores glas, så det matchede vattets/"blomstens" farve. Vattet blev sat ned i glasset, hvor der stak to folder udover kanten, samtidig med at der var saft i bunden, således at vattet kunne suge det op.  Vi fik hængt 5 fælder op på vores biotop. Vi vil forsøge at iagttage vores fælder, og se om det lykkes os at tiltrække sommerfugle.