Ida og Katrine brugte flere timer på at fange rejer, som vi kunne bruge til en hjemmelavet fong, mens Lotte og Nikolaj tog ud for at fange fisk. Nikolaj fik fanget en fisk, og Lotte fangede senere hen krebber, som alt sammen blev brugt til at lave suppe over bål. Vi fandt tæt på vores lejer urter, som strandmælde og brændnælde om kom i suppen efter fongen var kogt færdig.
Vidensformer
Katalog viden - Vi har arbejdet aktivt med begreber ved bl.a.
- Slagte fisk (Hvad hedder organerne), samle urter (hvad hedder de), At vi på forhånd har en vis viden inden vi går i gang - skoven er ikke bare grønt i grønt, men en artsdiversitet.
Analog viden - Her har vi fået mange sanseindtryk og personlige iagttagelser ved bl.a
- Fx at en hornfisk har meget løse skæl og lugter lidt eller har et langt næb - lugte fisk (man finder sin egen analogi til at huske fiske på).
Dialogisk viden - Dele egne iagttagelser og erfaringer, og fører en dialog herom
- Fange fisk/krebsdyr, tilberedninger af mad, optænding, brug af waders
Kropslig viden - Vi lærer med hele bevæg apparatet og kan ikke se viden som noget kognitivt udelukkende.
- Gå rundt i waders (Vakuumtryk)
- Få fingrene i tingene. Det kan nemt læses i bogen, men det giver kropslig viden selv at have det i fingrene.
Phronesis - Situationsbestemt dømmekraft på baggrund af erfaringer.
- Man griber børnenes/borgeren initiativ i nuet uden at miste det overordnede mål for turen.
“Jeg kan” af Merleau-Ponty
Friluftsaktiviteter i naturen
Med udgangspunkt i Andkjærs model er det gået op for os at vi lægger os i den midterste:
Den kan ses individuel
Katrine utryg ved at sove i mørke - udfordrende
Ida overskred mange grænser ved bl.a. at røre ved krabber, rejer osv. - udfordrende
Nikolaj oplevede ikke de samme udfordringer
Den sætter overvejelser, omkring hvilket natursyn vi egentlig har, igang.
Kræver en vis grad af indlevelse og forståelse, viden og natur og miljø samt en indre lyst til deltagelse.
De forskellige aktiviteter som vi har lavet fordrer deltagelse til alle 3 specialiseringer.
Pædagogikken i naturen
Pædagogikken kan her ses som et læringsgrundlag, for at fordrer viden og færdigheder til at kunne begå sig i naturen. (Illeris - Indhold, Drivkraft og Samspil)
Tænde bål
Samle urter/fange fisk
hvad kan man bruge og hvad kan ikke bruges - artskendskab
Deltagelses evne
Bl.a Ponty’s argument for at deltagelsen er et intentionelt valg.
Andkjærs model med de 4 dimensioner i mente hvor man aktivt arbejder med ydre(forståelse) og indre (hvad sker der inde i mig) natur og forholder sig til om der sker en sensation (overskrider jeg en grænse her) eller om det er stemningsbetonet (hvad giver det mig for en følelse).
Vi havde en fantastisk tur, som også ses i vores video. Grænser blev overskredet, vi fik både akkumuleret og aissmiliseret vores viden omkring naturen og dens indhold, hvor vi delte viden og fik videregivet egne iagttagelser og videre formidlet egne erfaringer.
Super fin film - den giver et rigtigt godt indblik i de mange forskellige ting I nåede på jeres tur :-) Og sikken en blæst når pandekagerne ligefrem blæser af når I vender dem ;-)
SvarSlet