Gå videre til hovedindholdet

Frilufttur 11/06-12/06 Årøsund

Vi var på vores første frilufttur, hvor vi overnattede i en shelter vest for Årøsund havn.  Vi havde hjemmefra malet mel til vores brød, hvor vi fik lavet både pandekager, aften- og morgenboller heraf. Vi forsøgte, at leve så primitivt som var muligt for den enkelte, og ville derfor bruge dagen på at finde ting i naturen, som vi kunne bruge til vores aftensmad.



Ida og Katrine brugte flere timer på at fange rejer, som vi kunne bruge til en hjemmelavet fong, mens Lotte og Nikolaj tog ud for at fange fisk. Nikolaj fik fanget en fisk, og Lotte fangede senere hen krebber, som alt sammen blev brugt til at lave suppe over bål. Vi fandt tæt på vores lejer urter, som strandmælde og brændnælde om kom i suppen efter fongen var kogt færdig.



Vidensformer

Katalog viden - Vi har arbejdet aktivt med begreber ved bl.a.
  • Slagte fisk (Hvad hedder organerne), samle urter (hvad hedder de), At vi på forhånd har en vis viden inden vi går i gang - skoven er ikke bare grønt i grønt, men en artsdiversitet.
Analog viden - Her har vi fået mange sanseindtryk og personlige iagttagelser ved bl.a
  • Fx at en hornfisk har meget løse skæl og lugter lidt eller har et langt næb - lugte fisk (man finder sin egen analogi til at huske fiske på).
Dialogisk viden - Dele egne iagttagelser og erfaringer, og fører en dialog herom  
  • Fange fisk/krebsdyr, tilberedninger af mad, optænding, brug af waders
Kropslig viden - Vi lærer med hele bevæg apparatet og kan ikke se viden som noget kognitivt udelukkende.
  • Gå rundt i waders (Vakuumtryk)
  • Få fingrene i tingene. Det kan nemt læses i bogen, men det giver kropslig viden selv at have det i fingrene. 
Phronesis - Situationsbestemt dømmekraft på baggrund af erfaringer.
  • Man griber børnenes/borgeren initiativ i nuet uden at miste det overordnede mål for turen.

“Jeg kan” af Merleau-Ponty

Ponty skriver at motorikken - altså den fysiske deltagelse - skal ses som intentionel. Dvs at vi deltager aktivt og dermed har en forudsætning for læring.Situeret læring bl.a. forudsætter en aktiv deltagelse for at læringen kan ske.Situeret læring handler om at læring foregår i en bestemt setting/situation og den situationen kan fordre viden som ikke ville være tilgængelig uden for denne ramme.


Friluftsaktiviteter i naturen 

Med udgangspunkt i Andkjærs model er det gået op for os at vi lægger os i den midterste:

Den kan ses individuel 
Katrine utryg ved at sove i mørke - udfordrende
Ida overskred mange grænser ved bl.a. at røre ved krabber, rejer osv. - udfordrende
Nikolaj oplevede ikke de samme udfordringer

Den sætter overvejelser, omkring hvilket natursyn vi egentlig har, igang.
Kræver en vis grad af indlevelse og forståelse, viden og natur og miljø samt en indre lyst til deltagelse.
De forskellige aktiviteter som vi har lavet fordrer deltagelse til alle 3 specialiseringer.


Pædagogikken i naturen 

Pædagogikken kan her ses som et læringsgrundlag, for at fordrer viden og færdigheder til at kunne begå sig i naturen. (Illeris - Indhold, Drivkraft og Samspil)
Tænde bål 
Samle urter/fange fisk
hvad kan man bruge og hvad kan ikke bruges - artskendskab
Deltagelses evne
Bl.a Ponty’s argument for at deltagelsen er et intentionelt valg.
Andkjærs model med de 4 dimensioner i mente hvor man aktivt arbejder med ydre(forståelse) og indre (hvad sker der inde i mig) natur og forholder sig til om der sker en sensation (overskrider jeg en grænse her) eller om det er stemningsbetonet (hvad giver det mig for en følelse).


Vi havde en fantastisk tur, som også ses i vores video. Grænser blev overskredet, vi fik både akkumuleret og aissmiliseret vores viden omkring naturen og dens indhold, hvor vi delte viden og fik videregivet egne iagttagelser og videre formidlet egne erfaringer.

Kommentarer

  1. Super fin film - den giver et rigtigt godt indblik i de mange forskellige ting I nåede på jeres tur :-) Og sikken en blæst når pandekagerne ligefrem blæser af når I vender dem ;-)

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Afrikanske kæmpesnegle

  Vi havde efter lidt besvær fundet tre fine afrikanske snegle, som blev sendt med posten. De ankom d. 11/08 hjemme hos Katrine, og kom ud i deres terrarium dagen efter.  De tre snegle kom i tre forskellige plastikkasser, for at beskytte dem under transporten.  Vi havde startet med at finde sten fra ude området og fra vores biotop, men efter nærmere læsning omkring sneglene, mente vi at risikoen for at de vil falde ned og derved slå deres hus, var for stor. Derfor valgte vi at tage stenene op igen. De vi havde sat dem ned terraritet fugtede vi sneglene og jorden med en forstøver, der indeholdte postevand. Vi fik udover æblet også givet den rester fra gulerødder og ærter fra vores plantehold. Den afrikanske kæmpesnegl er en af verdens største snegle. Sneglehuset måler op til 20 cm i længden og beskytter sneglens bløde krop. Den afrikanske kæmpesnegl er et nattedyr og vil derfor, som oftest komme frem fra sit skjul når det bliver mørkt. Sneglehuset hjælper også sneglen til ...

Besøg fra nygade børnehave - Pandebrød og marmelade med brandenæller.

Så fik vi gennemført vores forløb omkring brændenælder da Nygade Børnehave var på besøg på Campus. Vi startede ud med at hilse pænt goddag på alle børn, hvor efter vi fik tildelt en gruppe med 3 børn, 2 piger og 1 dreng. Vi startede ud med en navneleg og kort snak omkring brændenælder imens vi gik ned til parkeringspladsen hvor vi skulle finde dem. Vi snakkede om brændenældernes egenskaber på godt og ondt og ens for alle børn var at deres viden gik på at det brænder. Vi viste dem hvordan man kan tage fat i brændenælder uden at brænde sig. Alle børn var med og nysgerrige på dette og alle havde også fat i brændenælderne mere eller mindre uden at brænde sig. Vi fik samlet en god stak sammen og gik derefter tilbage til vores "base" hvor vi kiggede lidt på dem igennem et lup og havde en dialog ved hjælp at produktive spørgsmål såsom: Kan i mærke om det brænder? Hvad kan i se? osv. Vi kom også til at stille lukkede spørgsmåpl som de kun kunne svarer ja og nej til hvilket gjorde det...

Planteholdsopgave - studiegruppe 1.

I dag har vi været i gang med vores planteholdsopgave. Billeder kommer herunder - god fornøjelse med at kigge og læse :-)  Her har vi været i gang med at finde grus, til at plante æbler. man bruger gruset, fordi der ikke er noget organisk dernede som kan rådne. Gruset skal være fugtigt, og skal være i køleskabet i cirka 3 mdr. Det er nu gjort klar, og det skal nu stå i køleskabet i cirka 3 måneder, før at man kan se at det begynder at spire.  Her ser du plantning af peberfrugter. Med peberfrugter er det vigtigt, at der mindst er 20 grader varmt, der hvor man sår dem. Det klima vi har i Danmark, kan man ikke garantere at der er 20 grader varmt hverdag, så det betyder at du nok skal lade dem stå indenfor. Vi har i studiegruppen valgt, at plante dem i plantekasse. Men du vil sagtens kunne plante dem i et drivhus, i en potte eller lign.  Vores 3. planteforsøg er et forsøg med sort basilikum.  Basilikum er en enårig urt fra Læbeblomst-familien som også indeholder timian, ...