Gå videre til hovedindholdet

Afrikansk kæmpesnegle - unger

 Katrine fik gennem sin datters børnehave skaffet afrikanske kæmpesnegle unger, som lige var knækket i den forgangende weekend. Der var enkelte æg, som vi håber på klækker inden for kommende fremtid.


Her ses et æg, hvor en af sneglene er kommet ud af.


Vi valgte et sætter ungerne ned i glas, med fugtig jord sammen med grønt. Dette havde til formål, at vi kunne observere på tættere hold, men at hvis vi senere hen skulle udskifte bundlaget, at vi sikre os, at sneglene ikke forsvinder ved rengøringen.

Vi borede lufthuller i låget, for at ungerne fik luft.


Efter kort observation så vi, at de udklækkede unger gravede sig ned, for at få mere fugt.


Vi har bestilt større snegle, som vi vil sætte ud i vores terrarium. 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Afrikanske kæmpesnegle

  Vi havde efter lidt besvær fundet tre fine afrikanske snegle, som blev sendt med posten. De ankom d. 11/08 hjemme hos Katrine, og kom ud i deres terrarium dagen efter.  De tre snegle kom i tre forskellige plastikkasser, for at beskytte dem under transporten.  Vi havde startet med at finde sten fra ude området og fra vores biotop, men efter nærmere læsning omkring sneglene, mente vi at risikoen for at de vil falde ned og derved slå deres hus, var for stor. Derfor valgte vi at tage stenene op igen. De vi havde sat dem ned terraritet fugtede vi sneglene og jorden med en forstøver, der indeholdte postevand. Vi fik udover æblet også givet den rester fra gulerødder og ærter fra vores plantehold. Den afrikanske kæmpesnegl er en af verdens største snegle. Sneglehuset måler op til 20 cm i længden og beskytter sneglens bløde krop. Den afrikanske kæmpesnegl er et nattedyr og vil derfor, som oftest komme frem fra sit skjul når det bliver mørkt. Sneglehuset hjælper også sneglen til ...

Besøg fra nygade børnehave - Pandebrød og marmelade med brandenæller.

Så fik vi gennemført vores forløb omkring brændenælder da Nygade Børnehave var på besøg på Campus. Vi startede ud med at hilse pænt goddag på alle børn, hvor efter vi fik tildelt en gruppe med 3 børn, 2 piger og 1 dreng. Vi startede ud med en navneleg og kort snak omkring brændenælder imens vi gik ned til parkeringspladsen hvor vi skulle finde dem. Vi snakkede om brændenældernes egenskaber på godt og ondt og ens for alle børn var at deres viden gik på at det brænder. Vi viste dem hvordan man kan tage fat i brændenælder uden at brænde sig. Alle børn var med og nysgerrige på dette og alle havde også fat i brændenælderne mere eller mindre uden at brænde sig. Vi fik samlet en god stak sammen og gik derefter tilbage til vores "base" hvor vi kiggede lidt på dem igennem et lup og havde en dialog ved hjælp at produktive spørgsmål såsom: Kan i mærke om det brænder? Hvad kan i se? osv. Vi kom også til at stille lukkede spørgsmåpl som de kun kunne svarer ja og nej til hvilket gjorde det...

Dyreholdopgave - Opgave A

Ud fra litteraturen vi har læst til denne undervisning, er det tydeligt at børnenes form for læring er blevet anderledes. Læring kan i dag mere komme igennem en IPAD, frem for at komme udenfor i naturen. Derfor vil det være oplagt for os i denne opgave, at bruge hænderne mere end internettet. Læring sker ved at være i samspil med andre.  Uge 26 OPGAVE A Mål for dyreholdet 1. Vælg en bruger/borgergruppe: I studiegruppen har vi aftalt, at have en målgruppe som er indenfor SFP. Helt specifikt 3 klasse. Hvilke behov skal / kan et dyrehold tilgodese? Inddrag den læste litteratur. 2. Hvilke mål er der for bruger/borger gruppens læringsudbytte? Akkumuleret og assimileret viden omkring det valgte dyrehold(Piaget). Fange deres interesse, skabe en meningsfuldhed omkring hold af dyr. Skabe positive oplevelser, både små som store, der vil rykke på længere sigt. For at have et fundament for en senere forståelse for naturen, samt handlekompetencer i naturen skal...