Gå videre til hovedindholdet

Dyreholdopgave - Opgave A



Ud fra litteraturen vi har læst til denne undervisning, er det tydeligt at børnenes form for læring
er blevet anderledes. Læring kan i dag mere komme igennem en IPAD, frem for at komme
udenfor i naturen. Derfor vil det være oplagt for os i denne opgave, at bruge hænderne mere
end internettet. Læring sker ved at være i samspil med andre. 


Uge 26 OPGAVE A
Mål for dyreholdet
1. Vælg en bruger/borgergruppe:
I studiegruppen har vi aftalt, at have en målgruppe som er indenfor SFP. Helt specifikt 3 klasse.
Hvilke behov skal / kan et dyrehold tilgodese? Inddrag den læste litteratur.
2. Hvilke mål er der for bruger/borger gruppens læringsudbytte?
Akkumuleret og assimileret viden omkring det valgte dyrehold(Piaget).
Fange deres interesse, skabe en meningsfuldhed omkring hold af dyr.
Skabe positive oplevelser, både små som store, der vil rykke på længere sigt.

  • For at have et fundament for en senere forståelse for naturen, samt handlekompetencer i naturen skal børnene have planter og dyr integreret i deres hverdag. Det er her de små som store positive oplevelser rykker på længere sig.
  • Børn skal mærke og føle dyrene, for at skabe en længerevarende interesse. 
Opbygge en respektfuld tilgang til naturen, inddragelse af børn, unge og borgere i den bestemte aktivitet, og derudover fastholde opmærksomheden på aktiviteten.

  • For at kunne fastholde brugerens opmærksomhed, mener vi at:
  • Vi skal have en faglig viden
  • Være engageret
  • Dialektik mellem teori, praksis og erfaring (Erfaringsbaseret læring - Dewey)
  • Have et mål med aktiviteten - didaktiske overvejelser.  (hvad vil vi opnå? fx:
    • Katalog viden - Aktivitetens mål kan handle om at børnene skal have mulighed for at tilegne sig nogle fagbegreber om en mariehøne.
    • Phronesis - At børnene lære at agerer ud fra deres egen erfaringsverden om det er hensigtsmæssigt eller ej, og stilladserer alt efter behov.
    • Færdigheder - evt tænde bål, fange krabber, fange fisk, samle urter, passe dyr, muge ud, fodre dyr, osv.
    • Dannelse - Hvad har naturen af betydning for os som mennesker, Hvad betyder vores natur i et globalt perspektiv, økologi, hvordan behandler man dyr (etik), osv.


3. Hvordan skal dyreholdet placeres og indrettes med henblik på brugernes oplevelses- og læringsmuligheder? 
  • Stilladseringen? -piktogrammer, hvor skal det være? osv. 
  • Mulighed for at børnene kan iagttage dyrene på egen hånd, evt. gennem indhegning
  • Dette er en fortsat kladde, som vi vil uddybe så snart vi har fundet ud af hvilket dyr vi vil holde.


4. Hvilke naturfaglige begreber kan dyreholdet give anledning til at introducere/bearbejde?
  • En øget bevidsthed omkring natur, miljø og dyr gennem katalog viden (fagbegreber)
  • En udvidet forståelse for fx hvor kommer mælk fra.
    • Yver, 4 maver, tykke drog, ost, smør, osv.
  • Anatomi og fysiologi på børns niveau 


5. Hvilke tegn på læring, vil I kigge efter?
  • Vi vil se tegn på at børnene kan bestemme dele på dyret, hoved, tænder, poter osv. Kan kategorisere dyret i forhold til om det er et pattedyr, insekt, hvirvelløse dyr, osv.

  • Viden om hvad det spiser
  • Hvordan det passes. - Skifte halm, gøre bur rent, muge ud osv.
  • Kan håndtere dyret. - fx det at man går fra berøringsangst til at have det godt med at have den i hånden, age den, håndfodre den osv.
  • Dyrets livscyklus - forpupning, skifter ham osv
  • Holdning til dyr, - Antropocentrisk-, øko- og zoocentrisk holdning.

Kommentarer

  1. Fint grundlag for at beslutte hvilket dyrehold I vil etablere efter sommerferien. Overvej at henvise til litteratur (vidensformer, jeres indledning mm.)

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Afrikanske kæmpesnegle

  Vi havde efter lidt besvær fundet tre fine afrikanske snegle, som blev sendt med posten. De ankom d. 11/08 hjemme hos Katrine, og kom ud i deres terrarium dagen efter.  De tre snegle kom i tre forskellige plastikkasser, for at beskytte dem under transporten.  Vi havde startet med at finde sten fra ude området og fra vores biotop, men efter nærmere læsning omkring sneglene, mente vi at risikoen for at de vil falde ned og derved slå deres hus, var for stor. Derfor valgte vi at tage stenene op igen. De vi havde sat dem ned terraritet fugtede vi sneglene og jorden med en forstøver, der indeholdte postevand. Vi fik udover æblet også givet den rester fra gulerødder og ærter fra vores plantehold. Den afrikanske kæmpesnegl er en af verdens største snegle. Sneglehuset måler op til 20 cm i længden og beskytter sneglens bløde krop. Den afrikanske kæmpesnegl er et nattedyr og vil derfor, som oftest komme frem fra sit skjul når det bliver mørkt. Sneglehuset hjælper også sneglen til ...

Besøg fra nygade børnehave - Pandebrød og marmelade med brandenæller.

Så fik vi gennemført vores forløb omkring brændenælder da Nygade Børnehave var på besøg på Campus. Vi startede ud med at hilse pænt goddag på alle børn, hvor efter vi fik tildelt en gruppe med 3 børn, 2 piger og 1 dreng. Vi startede ud med en navneleg og kort snak omkring brændenælder imens vi gik ned til parkeringspladsen hvor vi skulle finde dem. Vi snakkede om brændenældernes egenskaber på godt og ondt og ens for alle børn var at deres viden gik på at det brænder. Vi viste dem hvordan man kan tage fat i brændenælder uden at brænde sig. Alle børn var med og nysgerrige på dette og alle havde også fat i brændenælderne mere eller mindre uden at brænde sig. Vi fik samlet en god stak sammen og gik derefter tilbage til vores "base" hvor vi kiggede lidt på dem igennem et lup og havde en dialog ved hjælp at produktive spørgsmål såsom: Kan i mærke om det brænder? Hvad kan i se? osv. Vi kom også til at stille lukkede spørgsmåpl som de kun kunne svarer ja og nej til hvilket gjorde det...